zpět na články

 

20. března 2017

Jóga a příprava na porod....

 

Jóga a příprava na porod....
Milé budoucí maminky, tímto bych vám s láskou a úctou k tomuto posvátnému stavu chtěla touto cestou předat několik rad a tipů na téma předporodní přípravy z pozice matky a lektorky jógy.
Jedním ze základních stavebních kamenů jógy jako takové a ostatně i nás samotných je náš dech.
Nácvik prodlouženého a vědomého dechu napomáhá k celkovému zklidnění, ale také k intenzivnějšímu vnímání a ovládání našeho těla. Napomáhá rovněž k proudění lymfy a v neposlední řadě podporuje imunitu, což je pro nás nejen v období těhotenství velmi přínosné. Díky dechovému cvičení se dostává mamince i miminku více energie a živin.  
Obzvláště nácvik břišního dechu nejlépe ještě před těhotenstvím je pro samotný porod stěžejní pomůckou pro maximální využití porodních kontrakcí a přirozený a hladký porod.  
Při zvládnutí plného jógového dechu oceníte s postupujícím těhotenstvím a rostoucím bříškem rovněž schopnost nadechovat se i do oblasti hrudníku a výše.

 

Dech a meditace „Tady a teď“

 

Najděte pro sebe a své nenarozené miminko v bříšku příjemné místo. K ještě příjemnějšímu prožitku si můžete potichu pustit jemnou relaxační hudbu.
Posaďte se  do dokonalého jógového sedu (viz. obrázek). Jednu nohu ohněte v koleni a umístěte patu co nejblíže k tělu, druhou nohu rovněž ohněte v koleni a umístěte ji před první pokrčenou nohu. Podsaďte pánev, abyste srovnali dolní část páteře a zkontrolujte, zda jsou obě sedací kosti na zemi. Tlačte obě lopatky k sobě a otvírejte hrudní koš. Hlavu zasuňte jemně vzad, abyste srovnali hlavu s páteří. Bradu směřujte k hrudníku. S nádechem se vytahujte od spodní části páteře obratel po obratli za hlavou směrem ke stropu. S výdechem odtahujete ramena od uší a uvolňujete napětí v ramenou a rukou. V případě, že trpíte intenzivní bolestí zad a tato vám nedovolí delší sezení, pak zvolte leh na zádech. Vleže na zádech dejte vaše chodidla na šíři pánve. Prsty chodidel nechte uvolněně padat do stran. Pokud potřebujete ulevit bederní páteři, pak pokrčte nohy v kolenou a jemně podsaďte pánev. Můžete navíc spojit šlapky a pro uvolnění pánevní oblasti nechat kolena volně padat do stran. Ruce mějte dlaněmi vzhůru, uvolněně od těla. S nádechem se vytahujete za hlavou do dáli a odtahujete ramena od uší.
Nyní si zavřete oči a začněte bez hodnocení vědomě vnímat všechny přicházející myšlenky. Potom si začněte představovat, jak s každým výdechem všechny tyto myšlenky jednu po druhé propouštíte z vaší mysli a necháváte si uvnitř sebe volný prostor. Nyní se začínáte plně soustředit na přítomnou chvíli. V tuto chvíli je jen teď. Žádná minulost, žádná zranění, žádná budoucnost, žádné obavy. Jen teď. Vy, vaše tělo a váš dech. Svoji pozornost začínáte plynule směřovat k vašemu dechu. Nejprve ho pozorujte v jeho aktuální délce a formě. Následně se ho snažíte malinko prodloužit a směřovat do spodní oblasti břicha kam nyní lehce pokládáte svoji pravou dlaň. S každým nádechem se břicho pod dlaní jemně zvedá a s výdechem klesá. Už pouhým pozorováním svého dechu se začínáte postupně zklidňovat a uvolňovat. Po několika nádeších a výdeších přidáváte lehce levou ruku nad pravou, do horní oblasti břicha a znovu s každým nádechem pozorujete, jak se při nádechu břicho pod dlaní zvedá a při výdechu klesá. Postupně přesunete ruce ze strany na hrudní koš, do jeho spodní části a s každým nádechem pozorujete, jak se při nádechu hrudník rozšiřuje do stran pod dlaněmi a s výdechem se vrací. Následně přesunete ruce až na oblast klíčních kostí, a dlouhý nádech vedete ze spodní části břicha přes hrudník až nahoru pod klíční kosti. Dlouhý výdech vedete z této oblasti až úplně dolů do spodní části břicha. Této spojené vlně dlouhého nádechu a výdechu se říká plný jógový dech.

 

Spojení s miminkem prostřednictvím vašeho dechu

 

Představujte si, jak se při vašem nádechu a výdechu nadechuje a vydechuje i vaše miminko, jak jste prostřednictvím tohoto dechu spojeni. Ponořte se ještě hlouběji a představujte si, jak vaše miminko vypadá, jak se nadechuje a vydechuje a že i ono vás právě v tuto chvíli vnímá a cítí. Mějte radost z tohoto hlubokého spojení a představujte si, jak miminku s každým výdechem posíláte lásku. Vědomý dech Vám pomůže navodit klid mysli, radost a lépe zpracovávat vaše emoce tímto pomáháte nejen sobě, ale i samotnému miminku. Navíc s ním skrze dech navazujete vazbu. Při praktikování dechového cvičení můžete postupně zařadit různé, individuální pozitivní vizualizace. Od toho jak krásně a hladce zvládáte porod až po představu šťastného, zdravého miminka. Nebo cokoliv jiného. Nejsou zde žádné hranice. Naši realitu si tvoříme sami. Prostřednictvím svých myšlenek.
Adéla

 

Článek pro vás připravila lektorka jógy Adéla Skolková z www.yogaadela.cz za celé Pluspromaminky Adéle moc děkujeme.

 

29.10. NOVÝ KURZ - Aromaterapie pro maminky a děti

21.9. NOVÁ SEKCE - Videa

18.8. NOVÁ AKCE - Cesta za radostným porodem s Annou Kohutovou

2.8. NOVÝ ČLÁNEK - Práva při porodu císařským řezem

Dárkové poukazy
NAVŠTIVTE NÁS TAKÉ NA FACEBOOKU:
facebook logo
Dagmar Ludvíčková
anavy
Skvelamama.cz
Katyv Baby
Zapleteno